Blogg Samhällen som vill växa måste
förena flexibilitet och trygghet

MÄLARHÖJDEN – BILDER FRÅN FÖRR

Linje 16 vändhållplats Mälarhöjden
Den här gamla spårvagnen gick mellan Mälarhöjden och Slussen.Linjen lades ned den 5 april 1964, då vi i stället fick åka buss till T-banans slutstation Örnsberg. Jag var med och lyckades få med mig en skylt där det stod ”Konduktören skyldig växla högst 10 kronor”.
I Mälarhöjden växte jag upp på Bisittargatan 7. På 1950-talet fanns fortfarande många små butiker, både i Mälarhöjden, Storsvängen och Axelsberg, som var hållplatserna efter Mälarhöjden.
Jag gick i den nya enhetsskolan, som infördes samtidigt som jag gick där. I småskolan gick jag i den stora byggnaden, men i 4an till och med 6an gick vår klass i den röda villan mitt på skolgården.Senare flyttade vår klass till en gul tegelbyggnad, där generationen före oss hade tagit realen.
På den här tiden hade vi barn stora skogsområden ströva och åka skidor i. Skogarna hette Sätra och Skärholmen. Här låg också små gårdar där vi övernattade i bland. Här låg också ”Kråkslottet” på vägen mot Mälarhöjdsbadet. Här tog vi oss in och lekte ryska posten. I dag är det renoverat och heter Lyran. Självklart tillbringade vi somrarna vid Mälarhöjdsbadet. Det var en tid då allt avlopp från Mälarhöjden och Bromma släpptes ut orenat i Mälaren.
Här kan du ladda ned en samling nostalgiska bilder från den tiden.

Share